Перейти к контенту

В архиве

Эта тема в настоящий момент находится в архиве и закрыта для публикации сообщений.

sa5h@

Новый формат квалификации

Новый формат квалификации  

95 голосов

  1. 1. Ваше мнение

    • Новый формат лучше, поддерживаю.
    • Против изменений.


Recommended Posts

11 часов назад, ElioDeAngelis сказал:

Тодт вообще сказанул что если бы он был диктатором то первые две сессии квалы он оставил бы на выбивание а третью бы как в 2015. То есть он предлагает в первых двух сессиях зрителям продолжать глазеть на жопы гонщиков которые еще до конца сессии вылазят с кокпитов, а в третьей уже утешить болельщиков интригой, то есть смешать навоз с конфеткой. Впрочем чего ожидать от человека который в 2002 шантажировал Рубенса и угрожал тому увольнением если он не пропустит Шумахера и не подарит ему победу... То ли у Тодта и Берни реально старческий маразм, то ли им попросту пофиг на зрителей и на их мнения, то ли немного и первое и второе. Смотреть такую квалу это пустая трата времени и нервов, никаких позитивных эмоций просмотр этого не вызывает. Лучше потом просто прочитать результаты. Пока не вернут нормальный формат, я больше смотреть на это убожество не буду

Поднятая шумиха всегда повышает внимание, может быть в этом смысл.

 

Хотя очевидно что идет борьба за власть, судя по словам Берни и Тодта, они решили объявить войну командам, которым сами же в последнее время слишком много власти дали (после 2009)

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах
17 час назад, jurykovalev сказал:

Не два быстых в одном выезде обязательно, можно два быстрых в двух выездах,

А я про что? Два выезда - два комплекта. 3 сегметна - 6 комплектов.

Плюс пару на тесты. 8 комплектов. плюс два обязательных на гонку - 10.

На тесты осталось три комплекта

. Вот и все богатство тактик и выбора из разных сортов резины. :)

17 час назад, First Lady сказал:

Тогда почему не сказать "Простите, ошиблись" и вернут все обратно? Почему мужикам так тяжело признатся, что ошиблись? Здесь имеем или тупое нежелание признать ошибку, или корупция.

Большинство выбившихся в начальники не любит признаваться в том, что сделали что-то хуже. Иначе все задумаются - а нужен такой начальник?

12 часов назад, ElioDeAngelis сказал:

ну хотели попробовать улучшить и сделать интереснее для зрителей, но эксперимент не удался, поэтому возвращаемся к тому что было.

Опять получается не интересно - все поняли, что люди руководящие процессом не понимают, что делают. :)

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах
18 час назад, jurykovalev сказал:

Да чего-то раньше делали в 2015, и ничего. 

Прямо в каждом сегменте? Мерседес делал в 2015-ом две попытки на одном комплекте? 

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах
Только что, Fan of Vettel сказал:

Прямо в каждом сегменте? Мерседес делал в 2015-ом две попытки на одном комплекте? 

Ну, не все, но всё-таки, хотя, против добавления пары комплектов ничего не имею, за счёт придумавших правила, естественно.

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах
8 минут назад, jurykovalev сказал:

Ну, не все, но всё-таки, хотя, против добавления пары комплектов ничего не имею, за счёт придумавших правила, естественно.

Мерс в прошлом году делал 2 попытки в первом иногда, да и то - первая на жесткой, потом (опять же ,если надо, частенько Мерс и на жесткой спокойно проходил дальше) на мягкой. 

Потом 1 попытка на мягкой в Ку2 (и стартовать на нем). 

Потом 1 попытка в Ку3 на оставшемся свежем и 1 пиреллевская. 

Итого - все 3 комплекта мягких уходили. Если же делать две попытки в каждом сегменте, то выходит, что как минимум в первом нужно будет делать 1 попытку на более жесткой и 1 на мягкой, чтобы хватило до конца, да и то не хватит (1 мягкая в Ку1 + 2 мягкие в Ку2 - и все, в Ку3 остается только пиреллевский комплект, на нем две попытки отклацать?). 

При этом в Ку2 никто из лидеров на 1 комплекте не поедет два хотлапа подряд, ибо это убийство резины для старта. 

То есть им, скорее всего, нужно будет палить сразу 2 более жесткой в Ку1 (а на гонку тогда что??) в надежде, что другие товарищи с двумя кругами на мягкой в сумме их не перебьют. Тогда хватит мягкой на две попытки в Ку2 и Ку3. 

В общем, полный бред, нужно добавить минимум по комплекту мягкой и боле жесткой, но сама идея мне не нравится. 

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Ну мне она тоже нравится, исключительно как компромисс, которым можно избавится-таки от дурацкой системы на выбывание. Чтоже поделать, если ФИА такие и вернуться к 2015 для них так сложно....

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах
13 минут назад, Fan of Vettel сказал:

В общем, полный бред, нужно добавить минимум по комплекту мягкой и боле жесткой, но сама идея мне не нравится. 

Нафиг жесткая-то? Ну положим, Мерсы и Фуры могут себе позволить софт в Q1. Да и то этого не делают. Остальные только СС - иначе там и останутся.

А значит если не добавить мягкой резины, то пропасть между первыми и последними только возрастет. Что конечно добавит "интереса" квалификации.

 

IMHO сделать три сегмента на разной резине и расставлять по среднему показателю с любой резиной в этом случае и то интереснее.

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах
30 минуты назад, Fan of Vettel сказал:

Прямо в каждом сегменте? Мерседес делал в 2015-ом две попытки на одном комплекте? 

Чаще всего тактика была 2 попытки в первом, во втором одна попытка на юзаном, вторая на новом

в третьем также одна попытка на юзаном вторая на новом, иногда делали 1 попытку, потому стали давать доп комплект, чтоб делали 2 попытки. Если будет условие чо нужно делать 2 попытки то все будут делать, все в равных условиях ни у кого нет больше комплектов, тут и стратегии будет больше, стараться в Q3 выше отквалифицироваться или достаточно быть в хвосте топ 8, что и сейчас делают и раньше делали, если Нико прыгнул выше головы, запрыгнув в Q3 то ясно было что смысла нет биться головой об стену, все равно из ФИ больше не выжать

Главное графику сделать нормально и вполне такой вариант квалы может быть интересным, я бы лично на это глянул, если возврат к старому не возможен, то я бы глянул на такой формат, вместо нынешнего, надеюсь в четверг договорятся.

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах
24 минуты назад, Fan of Vettel сказал:

Мерс в прошлом году делал 2 попытки в первом иногда, да и то - первая на жесткой, потом (опять же ,если надо, частенько Мерс и на жесткой спокойно проходил дальше) на мягкой. 

Потом 1 попытка на мягкой в Ку2 (и стартовать на нем). 

Потом 1 попытка в Ку3 на оставшемся свежем и 1 пиреллевская. 

Итого - все 3 комплекта мягких уходили. Если же делать две попытки в каждом сегменте, то выходит, что как минимум в первом нужно будет делать 1 попытку на более жесткой и 1 на мягкой, чтобы хватило до конца, да и то не хватит (1 мягкая в Ку1 + 2 мягкие в Ку2 - и все, в Ку3 остается только пиреллевский комплект, на нем две попытки отклацать?). 

При этом в Ку2 никто из лидеров на 1 комплекте не поедет два хотлапа подряд, ибо это убийство резины для старта. 

То есть им, скорее всего, нужно будет палить сразу 2 более жесткой в Ку1 (а на гонку тогда что??) в надежде, что другие товарищи с двумя кругами на мягкой в сумме их не перебьют. Тогда хватит мягкой на две попытки в Ку2 и Ку3. 

В общем, полный бред, нужно добавить минимум по комплекту мягкой и боле жесткой, но сама идея мне не нравится. 

топам хватит попытки на С и попытки на СС, а может быть и 2 попыток на С хватит чтоб пройти в Q2 (т.е. на среднем комплекте, если на этапе используют СС, С, и М)

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Допустим, все придут к идее двух быстрых кругов. Хорошо. Вопрос: они будут суммироваться или браться средний результат? Он суммирования, напомню, отказались в 2005-м еще перед Нюрбургрингом, так что будут брать среднее, вероятно. Ну или наступят на старые грабли, и вновь будем видеть на ТВ-картинке "трехминутные" времена поула. Если среднее, что в таком случае, что будет считаться рекордом трассы: лучший круг или среднее время двух? Напомню, что рекордные времена первых квалификаций (с 2003-го года) как-то в статистике не отображались.

Второй момент: вернутся ли к распределению машин по сегментам 22-16-10 или оставят нынешние 22-15-8?


 

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах
43 минуты назад, Merry Christmas сказал:

топам хватит попытки на С и попытки на СС, а может быть и 2 попыток на С хватит чтоб пройти в Q2 (т.е. на среднем комплекте, если на этапе используют СС, С, и М)

Только Топов раз-два и обчелся. Это в прошлом году можно было смело на Манор и Мак рассчитывать. В этом году разница между С и СС  такая, что и Вилки и РБ не могут спокойно на С объехать СС (и на втором круге СС Квят вылетал). Значит только усугубление пропасти. Топы в шоколаде, остальные в ... Без резины уже в Q2.

 

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах
2 часа назад, =AG= сказал:

Допустим, все придут к идее двух быстрых кругов. Хорошо. Вопрос: они будут суммироваться или браться средний результат? Он суммирования, напомню, отказались в 2005-м еще перед Нюрбургрингом, так что будут брать среднее, вероятно. Ну или наступят на старые грабли, и вновь будем видеть на ТВ-картинке "трехминутные" времена поула. Если среднее, что в таком случае, что будет считаться рекордом трассы: лучший круг или среднее время двух? Напомню, что рекордные времена первых квалификаций (с 2003-го года) как-то в статистике не отображались.

Второй момент: вернутся ли к распределению машин по сегментам 22-16-10 или оставят нынешние 22-15-8?


 

Суммироваться, нынешние 22-15-8, а рекордом, конечно один быстрейший.

 

 

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Автоспортовцы,( после того как их вариант взяли за основу, видимо ))) ) накидали ещё вариантов. Посмотрите, может не так и плох нынешний ))

Скрытый текст

Formula 1 will take the next steps in its 2016 qualifying saga later this week, with a change to a format based on 'aggregate' times under consideration for the Chinese Grand Prix.

While we wait to see how Thursday's meeting develops, when a vote on the new proposal is expected, Autosport's experts have put forward their own suggestions for how qualifying should be changed.

The only stipulation we applied was a block on going back to the 2015 system, since F1's decision-makers seem to have written that 'common sense' option off entirely.

HAVE HEATS AND A 'FINAL'
Ben Anderson, Grand Prix editor (@BenAndersonAuto)

3e1e28dac2428c024cbae21cde5d853f.jpg

If I had absolute power to fix F1's qualifying conundrum I would give Lewis Hamilton exactly what he wants - racing like his karting days.

Do away with the traditional two-hour Sunday format and split it into four races. Grids for three heats are drawn at random - but add up to a front, middle and back-of-the-grid start for each driver - and whoever races their way to the best combined results gets pole for the final.

The final would count as the grand prix, for which championship points are awarded, but it would also be a sprint race - just a bit longer than the heats.

No pitstops, no refuelling, no tyre management - just flat out racing four times on a Sunday. Nothing else would have to change, except the tyre compound choices and the size of the fuel tanks.

The races would be better, the drivers would be happier, and the cars would naturally be faster without any dramatic technical regulation changes.

But I don't have absolute power. Back in the real world I would actually change the tyre rules rather than tweak the knockout qualifying (though I'm not a fan).

All drivers should be given free choice of tyre for the start.

Effectively mandating the top eight start on the softest tyre creates an anti-competitive situation where midfielders are effectively encouraged to deliberately try not to qualify as best they can.

Witness Romain Grosjean's delight at Nico Hulkenberg beating him to Q3 in Bahrain. That farcical scenario is the true antithesis of elite sport.

PUT TEAM-MATES HEAD-TO-HEAD
Ian Parkes, chief F1 correspondent (@ianparkesF1)

ec056b08fd3263ba3a6d4e4e5b22aaaf.jpg

According to Bernie Ecclestone it was the race promoters who called for change, claiming there was not enough action on Saturdays.

If that was the case then let's leave Friday practice alone for now, but that is all the teams and drivers get - just those two 90-minute sessions.

If we have a Friday hit by the weather, as was the case in Australia, then tough. It will make what follows on a Saturday more exciting and unpredictable.

FP3 is replaced by a qualifying session which becomes team-mate versus team-mate. It is what every fan wants to see - a shoot-out between the two guys in the same car, with four laps apiece on the softest tyre and spread over 40 minutes.

The top guy in each team takes grid slots 1-11, with the slowest 12-22 for a 100km sprint race, incorporating one mandatory pitstop utilising the softest two of the three compounds available that weekend.

Points are awarded to every driver from 22 down to 1 so at least there is some reward for the backmarkers.

For the grand prix on a Sunday, the natural order of times are taken from Saturday qualifying to form the grid, so qualifying counts double.

Not only are you aiming to beat your team-mate on a Saturday, but you are also shooting for the pole that counts for the F1 record books on a Sunday, with the current scoring system retained.

It means we don't lose the sanctity of what F1 racing has been all about over the years in that we still have a pure grand prix on a Sunday, but we now have added fun on Saturday.

TWEAK THE CURRENT FORMAT
Lawrence Barretto, F1 reporter (@lawrobarretto)

0f93f1512fbd531d14c8b48c6a4c36ab.jpg

There are elements of the new elimination-style qualifying format that are not actually that bad.

What F1 must avoid is swinging from one random idea to another because that will only further confuse and anger fans.

So if F1 boss Bernie Ecclestone and FIA president Jean Todt continue to insist a return to 2015 is not an option, I believe the current elimination format should be kept but with some tweaking.

Q1 and Q2 should remain a knockout but each segment should be made longer to allow for teams to do two runs.

To ensure drivers don't burn through their tyres too quickly, particularly the smaller teams who are under more pressure to react and complete more than one run, each driver will get an extra set per session. This must be handed back if unused.

Q3 should be shortened with the format reverting to 2015-spec without any eliminations.

That will allow the session to build to a crescendo and bring back the drama of as many cars as possible completing their laps in the final seconds as the chequered flag falls.

REVERSED-GRID QUALIFYING RACE
Glenn Freeman, editor (@glenn_autosport)

06e14042f8d1578c0b37eb4bc6953134.jpg

Let's use the unpopularity of the 2016 qualifying changes to go radical and do away with traditional qualifying altogether.

Replace the usual qualifying hour with a sprint race to determine the grid for Sunday - with the Saturday grid being set by reversed championship order.

An hour should be long enough to allow the quick cars to come through, so we get to protect the integrity of Sunday afternoons, given how many people feel the grand prix itself must remain sacred.

This whole qualifying mess started because promoters wanted a mixed up grid but F1 was too afraid to go ahead and do it properly. To steal a line from Autosport magazine editor Edd Straw, F1 wants all the consequences of reversed grids (namely lots of overtaking and cars out of position) without actually lining the cars up in the 'wrong' order for the start.

This way we get to adopt a more controversial format, without tinkering much with what happens when the points are on offer.

Lewis Hamilton said last week that his favourite races are the ones where he has to charge through from the back. Let's give him a few more of those.

HAVE A 'SUPERPOLE' Q3
Dieter Rencken, F1 contributor (@RacingLines)

ef85a41831ff38e7ac37bf2b690a9ddc.jpg

The 2015 qualifying structure worked fine to all intents and purposes, save Q3 sometimes got too busy to follow all cars on their showdown laps - this applies equally to television and live audiences, given trackside spectators watch at least 80 per cent of any given lap on big screens.

My proposal is: run Q1 and Q2 as per 2015, or even convert both sessions to the current elimination-style qualifying if push really comes to shove, then let the final eight have single-lap shootouts, with the order based on Q2.

The top eight (or ten if required) are granted one set each of the softest tyres the supplier is prepared to provide for that circuit. These can be used for hot laps only, and are returned post-session.

Effectively as one car starts its 'hot lap' so the next car is released from pitlane. This format ensures action all the way to the end and a pressure-packed, nail-biting finish as the session is not over until the final car has run.

It also guarantees the top eight a complete lap of TV exposure as cameras are focused on each driver - to the benefit of race promoters and broadcasters.

LEARN LESSONS FROM MOTOGP
Mitchell Adam, international editor (@DrMitchellAdam)

bd96b41cbc87ffe78db92745ee669ffb.jpg

Unfortunately, the current performance disparity between cars on the F1 grid would kill many of the world's best qualifying formats.

The reason something like the DTM's 20-minute, all-in sessions work so well and helped produce 14 different polesitters from 18 sessions last year is that the cars are so closely matched.

But let's have a crack at a take on the MotoGP format, and make practice more meaningful at the same time.

We'd have two segments - 15 minutes each - aimed at having drivers on track on fresh rubber as much as possible, trying to go faster than other drivers.

The combined top five from Friday practice earn a guaranteed Q2 spot, which should encourage running on those wasted wet Fridays. On Saturday morning, the fastest five drivers in FP3 not already in Q2 also earn a spot.

The fast guys get Q1 off, as the remaining 12 drivers fight for the final two Q2 spots, setting the order for 13th through to 22nd in the process.

After a 10-minute break, we go again for the pole-deciding Q2 with the fastest 12 drivers of the weekend fighting it out until the end.

Tyres? Let's give each driver two sets of ultra-softs for each session they participate in, even if the compound isn't nominated for a weekend - effectively bringing back qualifying tyres (total of 48 sets across the field at each event) as they could not be used at any other time during the weekend.

Teams can dip into their regular allocation during either session if they want, and either way would have complete freedom within their tyre bank when picking rubber to start the race on.

TEAR IT UP AND START FROM SCRATCH
Matt Beer, deputy editor (@mattofautosport)

388165c6c95fbe56432f8d810c586948.jpg

It's hard to know what to want from F1 qualifying. Potential for a mixed-up grid? A chance to see the cars at their absolute peak on the limit? An intriguing episode that builds mid-weekend drama but doesn't detract from Sunday as the single main event?

To me, all those things are important. Some form of heat basis so that the main protagonists don't go head to head until Sunday is tempting (and fits my desire to make all motorsport more like the Formula Ford Festival), but that needs a bigger field than 22 to truly work.

Let's try to combine all that then. Friday: an hour of practice, then an old-school, full-field, free-for-all qualifying session but only 20 minutes long (with unlimited tyres).

Saturday: two 50-mile heat races with a random grid reversed for the second one.

Sunday morning: The winners of the heats and the 'qualifying' session (with second-place people as required added if somebody won more than one) do a one-lap superpole shootout to decide first/second/third on the grand prix grid.

Average results from Friday/Saturday decide fourth backwards. The Friday/Saturday events are streamed for subscribers, Sunday's main event is on free-to-air telly and awards all the points.

 

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах
1 час назад, jurykovalev сказал:

Автоспортовцы,( после того как их вариант взяли за основу, видимо ))) ) накидали ещё вариантов. Посмотрите, может не так и плох нынешний ))

  Показать контент

Formula 1 will take the next steps in its 2016 qualifying saga later this week, with a change to a format based on 'aggregate' times under consideration for the Chinese Grand Prix.

While we wait to see how Thursday's meeting develops, when a vote on the new proposal is expected, Autosport's experts have put forward their own suggestions for how qualifying should be changed.

The only stipulation we applied was a block on going back to the 2015 system, since F1's decision-makers seem to have written that 'common sense' option off entirely.

HAVE HEATS AND A 'FINAL'
Ben Anderson, Grand Prix editor (@BenAndersonAuto)

3e1e28dac2428c024cbae21cde5d853f.jpg

If I had absolute power to fix F1's qualifying conundrum I would give Lewis Hamilton exactly what he wants - racing like his karting days.

Do away with the traditional two-hour Sunday format and split it into four races. Grids for three heats are drawn at random - but add up to a front, middle and back-of-the-grid start for each driver - and whoever races their way to the best combined results gets pole for the final.

The final would count as the grand prix, for which championship points are awarded, but it would also be a sprint race - just a bit longer than the heats.

No pitstops, no refuelling, no tyre management - just flat out racing four times on a Sunday. Nothing else would have to change, except the tyre compound choices and the size of the fuel tanks.

The races would be better, the drivers would be happier, and the cars would naturally be faster without any dramatic technical regulation changes.

But I don't have absolute power. Back in the real world I would actually change the tyre rules rather than tweak the knockout qualifying (though I'm not a fan).

All drivers should be given free choice of tyre for the start.

Effectively mandating the top eight start on the softest tyre creates an anti-competitive situation where midfielders are effectively encouraged to deliberately try not to qualify as best they can.

Witness Romain Grosjean's delight at Nico Hulkenberg beating him to Q3 in Bahrain. That farcical scenario is the true antithesis of elite sport.

PUT TEAM-MATES HEAD-TO-HEAD
Ian Parkes, chief F1 correspondent (@ianparkesF1)

ec056b08fd3263ba3a6d4e4e5b22aaaf.jpg

According to Bernie Ecclestone it was the race promoters who called for change, claiming there was not enough action on Saturdays.

If that was the case then let's leave Friday practice alone for now, but that is all the teams and drivers get - just those two 90-minute sessions.

If we have a Friday hit by the weather, as was the case in Australia, then tough. It will make what follows on a Saturday more exciting and unpredictable.

FP3 is replaced by a qualifying session which becomes team-mate versus team-mate. It is what every fan wants to see - a shoot-out between the two guys in the same car, with four laps apiece on the softest tyre and spread over 40 minutes.

The top guy in each team takes grid slots 1-11, with the slowest 12-22 for a 100km sprint race, incorporating one mandatory pitstop utilising the softest two of the three compounds available that weekend.

Points are awarded to every driver from 22 down to 1 so at least there is some reward for the backmarkers.

For the grand prix on a Sunday, the natural order of times are taken from Saturday qualifying to form the grid, so qualifying counts double.

Not only are you aiming to beat your team-mate on a Saturday, but you are also shooting for the pole that counts for the F1 record books on a Sunday, with the current scoring system retained.

It means we don't lose the sanctity of what F1 racing has been all about over the years in that we still have a pure grand prix on a Sunday, but we now have added fun on Saturday.

TWEAK THE CURRENT FORMAT
Lawrence Barretto, F1 reporter (@lawrobarretto)

0f93f1512fbd531d14c8b48c6a4c36ab.jpg

There are elements of the new elimination-style qualifying format that are not actually that bad.

What F1 must avoid is swinging from one random idea to another because that will only further confuse and anger fans.

So if F1 boss Bernie Ecclestone and FIA president Jean Todt continue to insist a return to 2015 is not an option, I believe the current elimination format should be kept but with some tweaking.

Q1 and Q2 should remain a knockout but each segment should be made longer to allow for teams to do two runs.

To ensure drivers don't burn through their tyres too quickly, particularly the smaller teams who are under more pressure to react and complete more than one run, each driver will get an extra set per session. This must be handed back if unused.

Q3 should be shortened with the format reverting to 2015-spec without any eliminations.

That will allow the session to build to a crescendo and bring back the drama of as many cars as possible completing their laps in the final seconds as the chequered flag falls.

REVERSED-GRID QUALIFYING RACE
Glenn Freeman, editor (@glenn_autosport)

06e14042f8d1578c0b37eb4bc6953134.jpg

Let's use the unpopularity of the 2016 qualifying changes to go radical and do away with traditional qualifying altogether.

Replace the usual qualifying hour with a sprint race to determine the grid for Sunday - with the Saturday grid being set by reversed championship order.

An hour should be long enough to allow the quick cars to come through, so we get to protect the integrity of Sunday afternoons, given how many people feel the grand prix itself must remain sacred.

This whole qualifying mess started because promoters wanted a mixed up grid but F1 was too afraid to go ahead and do it properly. To steal a line from Autosport magazine editor Edd Straw, F1 wants all the consequences of reversed grids (namely lots of overtaking and cars out of position) without actually lining the cars up in the 'wrong' order for the start.

This way we get to adopt a more controversial format, without tinkering much with what happens when the points are on offer.

Lewis Hamilton said last week that his favourite races are the ones where he has to charge through from the back. Let's give him a few more of those.

HAVE A 'SUPERPOLE' Q3
Dieter Rencken, F1 contributor (@RacingLines)

ef85a41831ff38e7ac37bf2b690a9ddc.jpg

The 2015 qualifying structure worked fine to all intents and purposes, save Q3 sometimes got too busy to follow all cars on their showdown laps - this applies equally to television and live audiences, given trackside spectators watch at least 80 per cent of any given lap on big screens.

My proposal is: run Q1 and Q2 as per 2015, or even convert both sessions to the current elimination-style qualifying if push really comes to shove, then let the final eight have single-lap shootouts, with the order based on Q2.

The top eight (or ten if required) are granted one set each of the softest tyres the supplier is prepared to provide for that circuit. These can be used for hot laps only, and are returned post-session.

Effectively as one car starts its 'hot lap' so the next car is released from pitlane. This format ensures action all the way to the end and a pressure-packed, nail-biting finish as the session is not over until the final car has run.

It also guarantees the top eight a complete lap of TV exposure as cameras are focused on each driver - to the benefit of race promoters and broadcasters.

LEARN LESSONS FROM MOTOGP
Mitchell Adam, international editor (@DrMitchellAdam)

bd96b41cbc87ffe78db92745ee669ffb.jpg

Unfortunately, the current performance disparity between cars on the F1 grid would kill many of the world's best qualifying formats.

The reason something like the DTM's 20-minute, all-in sessions work so well and helped produce 14 different polesitters from 18 sessions last year is that the cars are so closely matched.

But let's have a crack at a take on the MotoGP format, and make practice more meaningful at the same time.

We'd have two segments - 15 minutes each - aimed at having drivers on track on fresh rubber as much as possible, trying to go faster than other drivers.

The combined top five from Friday practice earn a guaranteed Q2 spot, which should encourage running on those wasted wet Fridays. On Saturday morning, the fastest five drivers in FP3 not already in Q2 also earn a spot.

The fast guys get Q1 off, as the remaining 12 drivers fight for the final two Q2 spots, setting the order for 13th through to 22nd in the process.

After a 10-minute break, we go again for the pole-deciding Q2 with the fastest 12 drivers of the weekend fighting it out until the end.

Tyres? Let's give each driver two sets of ultra-softs for each session they participate in, even if the compound isn't nominated for a weekend - effectively bringing back qualifying tyres (total of 48 sets across the field at each event) as they could not be used at any other time during the weekend.

Teams can dip into their regular allocation during either session if they want, and either way would have complete freedom within their tyre bank when picking rubber to start the race on.

TEAR IT UP AND START FROM SCRATCH
Matt Beer, deputy editor (@mattofautosport)

388165c6c95fbe56432f8d810c586948.jpg

It's hard to know what to want from F1 qualifying. Potential for a mixed-up grid? A chance to see the cars at their absolute peak on the limit? An intriguing episode that builds mid-weekend drama but doesn't detract from Sunday as the single main event?

To me, all those things are important. Some form of heat basis so that the main protagonists don't go head to head until Sunday is tempting (and fits my desire to make all motorsport more like the Formula Ford Festival), but that needs a bigger field than 22 to truly work.

Let's try to combine all that then. Friday: an hour of practice, then an old-school, full-field, free-for-all qualifying session but only 20 minutes long (with unlimited tyres).

Saturday: two 50-mile heat races with a random grid reversed for the second one.

Sunday morning: The winners of the heats and the 'qualifying' session (with second-place people as required added if somebody won more than one) do a one-lap superpole shootout to decide first/second/third on the grand prix grid.

Average results from Friday/Saturday decide fourth backwards. The Friday/Saturday events are streamed for subscribers, Sunday's main event is on free-to-air telly and awards all the points.

 

 

Сохрани Боже, от дураков с инициативой.

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

А ведь еще на тестах квала вообще не была проблемой...:D

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Могли бы ещё и вариант от Алексея Попова добавить, который был озвучен 1 апреля... :D

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах
Цитата

My proposal is: run Q1 and Q2 as per 2015, or even convert both sessions to the current elimination-style qualifying if push really comes to shove, then let the final eight have single-lap shootouts, with the order based on Q2.

Скорее всего в итоге придут к этому. Может, ради хохмы ещё добавят оговорку "быстрейший в ку2 едет первым в ку3"

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

 

4 часа назад, jurykovalev сказал:

Автоспортовцы,( после того как их вариант взяли за основу, видимо ))) ) накидали ещё вариантов. Посмотрите, может не так и плох нынешний ))

 

Это Гарри Андерсон придумал, с пометкой что квала 2015 все равно самая лучшая и не нужно ничего было выдумывать.

А первого апреля пошутили на эту тему что её примут, а оказалось что не шутка а всерьез рассматривают

Хотя андерсон верно подметил, хотите радикальных перемен, то нужно ввести квальную гонку в которой стартуют согласно ЛЗ и все

 

 

нобл тут тоже подкинул

Цитата

И если вдруг вам интересно, то вот мое решение. Если нам действительно нужно встряхнуть субботнюю квалификацию (хотя сам я в этом не уверен, и лучше стоило бы вернуться к системе 2015 года, совершенствуя формат с вылетом с прицелом на 2017-й), – то это квалификационная гонка из 22 кругов.

Реверсивная решетка относительно позиций в чемпионате (лидер уходит в бой последним), старт за машиной безопасности – и поехали. Кто последним пересекает черту в конце каждого круга – вылетает из борьбы. Так формируется стартовая решетка воскресной гонки, начиная с хвоста.

 

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

по мне без разницы какой формат квалификации, даже если сделать квальную гонку с реверсионным стартом, по мне главное чтоб с резиной проблем не было. пирелли говорят что могут сделать любую резину, ну так сделали бы для квалы быструю но крепкую резину, на которой можно было бы атаковать 2-3 круга сподряд

 

3 комплекта квальной резины и 10 гоночной. сдавать по 1 комплекту после каждой практики, квальная сдается после квалы, в итоге остается на гонку 7 комплектов

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах
2 минуты назад, Merry Christmas сказал:

по мне без разницы какой формат квалификации, даже если сделать квальную гонку с реверсионным стартом, по мне главное чтоб с резиной проблем не было. пирелли говорят что могут сделать любую резину, ну так сделали бы для квалы быструю но крепкую резину, на которой можно было бы атаковать 2-3 круга сподряд

Наоборот - только имеющиеся типы резины. Пусть каждый выбирает в расчете на свою скорость и возможность выдержать эту скорость как можно дольше.

Довольно коварная задумка. Если Мерсы в расчете на последние круги вдруг вылетят под давлением младших на суперсофте - это ли не повод хотя бы попробовать такой формат?

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах
12 часов назад, Боныч сказал:

Если Мерсы в расчете на последние круги вдруг вылетят под давлением младших на суперсофте - это ли не повод хотя бы попробовать такой формат?

блин, все дело в мерсах?:facepalm:

так пускай сразу последними их поставить!

вот из таких как ты, и все беды в ф1!

 

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах
6 минут назад, cosmi сказал:

блин, все дело в мерсах?:facepalm:

так пускай сразу последними их поставить!

вот из таких как ты, и все беды в ф1!

 

Та ты шо?  То есть мой вес в Ф-1 выше веса Берни, всех руководителей команд и пилотов вместе взятых?  

... Это ж сколь надо было выпить и выкурить?

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах
12 часов назад, Merry Christmas сказал:

Хотя андерсон верно подметил, хотите радикальных перемен, то нужно ввести квальную гонку в которой стартуют согласно ЛЗ и все

А мне сразу Андерсоновский вариант нравился. Правда с добавками - типа по пол очка за каждый круг лидирования, чтоб в голове гонки не тормозили. И старт не по перевернутому чемпионату, а по прошлой гонке, а не классифицированные в конце по перевернутому чемпионату, чтоб сходы раньше времени не провоцировать.

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах
20 часа назад, Merry Christmas сказал:

ни у кого нет больше комплектов, тут и стратегии будет больше, стараться в Q3 выше отквалифицироваться или достаточно быть в хвосте топ 8,

Было. Было уже. Все мы помним, что именно из-за этого убогого зрелища, когда слабые команды из-за отсутствия свободных комплектов стояли в Q3, Пирелли ввела квалореизну. Чтобы больше выезжали. Чтобы было интереснее. И стало действительно лучше. 

А теперь ты опять предлагаешь вернуться к тому убогищу, когда в Q3 выезжает отсилы половина участников. 

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах
2 часа назад, Fan of Vettel сказал:

Было. Было уже. Все мы помним, что именно из-за этого убогого зрелища, когда слабые команды из-за отсутствия свободных комплектов стояли в Q3, Пирелли ввела квалореизну. Чтобы больше выезжали. Чтобы было интереснее. И стало действительно лучше. 

А теперь ты опять предлагаешь вернуться к тому убогищу, когда в Q3 выезжает отсилы половина участников. 

Так если 2 попытки надо хошь не хошь будет выезжать

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

  • Недавно просматривали   0 пользователей

    Ни один зарегистрированный пользователь не просматривает эту страницу.

×
×
  • Создать...