Перейти к контенту

В архиве

Эта тема в настоящий момент находится в архиве и закрыта для публикации сообщений.

Partidario

Бруну Сенна Лалли

Recommended Posts

А вот потому что опять сидим в этой теме

А у нас даже картинка лайвом есть

Лично я не сижу. :) У меня пока мало времени на форумы. Можеть быть смогу быть здесь сегодня вечером и частично во время гонки в воскресенье. В остальные дни - занят...

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Сидеть, видимо, буду здесь. Мне и в эту тему-то некогда зайти, а про другую и мечтать нечего. Будет гонка, появлюсь.

За ссыль спасибо.

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

А по какому формату квала в Ле Мане проходит?

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

а кто показал лучший круг из 3-х наших на 99?и вот тоже меня интересует принцип квалы?как будет формироваться стартовая решетка по итогам 3-х квал?

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

а кто показал лучший круг из 3-х наших на 99?

Мако - 3:55.658 (1)

Белл - 3:56.751 (8)

Бруно -3:58.995 (12)

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Бекки Проссер...раньше работала c М-Спорт, сейчас c Продрайв...раллийная подружка

Rebecca Jones

Замуж что ли вышла? Фамилия поменяла...

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Привет от Бруну:

Guide to Endurance Racing

Hey guys,

I have noticed that lots of people don’t know Endurance Racing as well as they know F1. Of course, F1 is the most well-known form of motor racing in the world, so I decided to make this brief guide to try and help with some more basic questions and nuances of this form of motor racing. There are some more technical detailed parts as well for those who are interested.

Basic Characteristics of Endurance:

- Different categories racing together:

1- LMP1

It’s the championship inside Endurance Racing that contains the fastest cars, mainly destined to manufacturers of cars and engines. In a normal race track, a LMP1 prototype will be around 10-15 seconds slower than a F1 car. Cutting edge technology is employed on these machines such as: diesel engines, petrol engines, turbocharged engines and hybrid concepts, as well as lots and lots of high tech electronics. These cars have top speed above 340km/h (220mph).

LMP1 is the “F1” of Endurance Racing in terms of performance, but it’s very expensive, limiting the category to one or two manufacturers, plus a few well-funded private teams. The main LMP1 teams are Audi, Toyota, Rebellion, etc...

The Car numbers on LMP1 are white inside a red box

2- LMP2

It’s a more basic version of the LMP1 car, with less engine power and less aerodynamic grip. LMP2 is destined to independent teams that do not manufacture their own engines. It’s easy to confuse a LMP1 with a LMP2 car without knowing the cars and teams properly. In general, a LMP2 car is 5-7 seconds slower per lap than a LMP1. In terms of maximum speed, the LMP2 car is very similar to a GTE car, which makes overtaking on straights very tricky, even though it’s much faster around corners.

On LMP2 cars it’s more common to see semi-pro drivers, so it not always these cars are driven to their limits on races and can look slower than they really are.

The main LMP2 teams are: HPD (ALMS, Lotus...

The car numbers on LMP2 are white inside a blue box

3- GTE

GTE is the battleground of the car manufacturers in Endurance Racing. It’s normally got the biggest number of cars in the race, with lots of experienced professional drivers, which makes it extremely competitive. Compared to LMP1 and LMP2, GTE cars are slower in laptime, but highly recognizable by the public and close, hard racing makes it a big achievement to win. GTE is slightly different tech and regulations, if compared to GT3 cars that compete in other GT championships around the world. GTE cars look much like their road-going siblings. Many car manufacturers take part on this category because of the easy brand recognition and high visibility offered. Such examples are: Aston Martin, Ferrari, Porsche, Lamborghini, Corvette, Viper, BMW and others.

GTE-PRO Teams are allowed the use of only pro-drivers in a car. On the GTE-PRO championship, the cars have free development during the season, including engines, chassis and tyres. It’s an extremely competitive category and the cars are very reliable, which makes the racing very close and most races end with a very small gap between the cars, even at the end of a 24h race.

GTE-AM Teams are allowed only the use of 1 pro-driver per car, with the others having to be semi-pro or amateur drivers. In general, the specification of the cars is much more fixed than the GTE-PRO but the Organisers can still level the performance of the cars if they wish to. Development is mainly fixed for GTE-AM.

The car numbers on GTE-PRO are white inside a green box

The car numbers on GTE-AM are white inside an orange box

- Levelling of performance inside each category:

In Endurance Racing, as regulations are very free (if compared to F1), there’s a higher probability of teams with more financial resources to be far ahead of the other ones. For this reason the organisers actively tries to “level” the performance of the cars using the following resources:

Ø Increasing or decreasing the minimum weight of a car

Ø Increasing or decreasing the size of the rear wing of a car

Ø Increasing or decreasing the size of the air-restrictor in a car’s engine

Ø Increasing or decreasing the size of the fuel tank of a car

- Long Races

1- World Endurance Championship (WEC) races are 1000km or 6h long

2- Races like the Sebring 12h are 12h long

3- Races like the main ones on Endurance (Le Mans 24h or Nurburgring 24h) are 24h long

- Change of drivers in the same car during a race:

1- WEC races have usually 2 drivers per car, but 3 is common too

2- In races that are 12h or longer it’s normal to have 3 to 4 drivers per car

3- By regulation, a single driver isn’t allowed to be in the car for more than 4h in a 6h period

- Preparation and routine of Pilots and Teams

The most challenging part of Endurance Racing is, most certainly, the human factor. In old days the machines were much more fragile and, to finish a race, it was always necessary to take care of the equipment by being generally gentle and easy to avoid mechanical failures or incidents.

Nowadays, however, with the great technological development in motor racing the machine isn’t the limiting factor for racing performance any longer. So, drivers as well as teams have to be much better prepared mentally and physically for a strong racing rhythm and tactical agility because the gap between the cars and teams is very small.

LMP1 and LMP2 prototype drivers are subjected to long periods of G-forces above 3G in braking and cornering, so they have to be very fit physically. GT drivers suffer much more with high temperatures inside the cars, as they have sealed windows and borderline driver cooling to avoid performance losses. Always, during a race, teams will try to keep drivers for at least 2h in the cars during their stints. That allows the other drivers to rest, feed and hydrate themselves before their next stints. When a driver sleep between his stints, it’s important that he’s awake with enough time to be alert and ready for his turn behind the wheel, so the physio has the important task of taking care of rest periods and feeding of the drivers.

Safety cars are very common in Endurance racing, as well as changes in climate. These allow teams to try and optimize their strategies, which sometimes mean that stint lengths for each driver can be longer or shorter than planned. That, in turn will also affect the other driver’s stints and resting periods. Inside the car there’s a drinks bottle with water or electrolyte-loaded fluids to help with driver’s dehydration inside the car.

On the team’s side, mechanics and engineers also suffer a lot with the long duration of the races. Engineers mustn’t lose focus during all the period, paying close attention to all details of the car’s telemetry data. This data gives important insight about the “health” of the components of the car and performance. Any details that go un-noticed can result in accidents, mechanical failures or even prematurely end the race for problems that could have been fixed before they happened.

As well as having to be fully aware of the info that comes from their own cars, the engineers have to be always on to what’s happening with the other teams, track conditions like yellow flags, oil, safety cars and, of course, the weather. These variables outside of the team’s control are extremely important factors to the outcome of the race in such a competitive category like GTE, where gaps between cars usually is only a few seconds at the end of a 24h race.

The engineers have to really be well aware and focused, so it’s important for them to get good food and hydration throughout the event, as well as get short periods of rest during the race.

The mechanics are certainly the ones who suffer the most during an Endurance race. Normally they come from long working periods during the weeks that precede the race, putting the cars together at the factory, already making them more tired to the start of the race. All the preparations for the cars during the days and nights that precede the race, including post-qualifying and post-morning warm-up on race Sunday are essential to the performance during the race, in which the mechanics are also requested at the rate of, at least, once every hour for pitstops. Pitstops are very stressing periods because they require agility and lots of care by the mechanics. There are the dangers of refuelling, as well as fast tyre-changes, where any small mistakes can mean the end of the race or lots of time lost.

As well as scheduled pitstops, it’s fairly normal for cars to be brought back into the garage for small bodywork repair jobs, brake pads and/or disks swaps and other small racing wear and tear. All that work makes mechanics especially susceptible to fatigue and can severely affect their work.

The team provides physios that have the important mission to maintain everyone well-fed, hydrated and as well-rested as possible during the race. The physios are also always taking care of personnel and driver’s injuries and illnesses during the race weekend.

There are some resting places for drivers and team members just outside the paddock. They’re normally small bungalows or motorhomes with some beds and sofas for people to try and get some sleep. Because of the large quantity of cars on the track, the noise is very loud and constant, so it’s not easy to get sleep, as well as lots of adrenaline on the blood. More experienced drivers can usually get better rest and are better at pacing themselves during a race to avoid getting too stressed and fatigued during a race. That helps them get to the end of the race in better shape.

Переводить, извиняюсь, некогда, SAPа хватает. :(

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Мако - 3:55.658 (1)

Белл - 3:56.751 (8)

Бруно -3:58.995 (12)

чет пока не очень,осваивается наверно

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Так вот в чём секрет, а я уже хвасталась перед друзьями-эфодинцами... :huh:

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Пока это его лучшее время в Ле Мане в GTE

Тестовая сессия:

1-я практика - 4:44.923 (по сырой трассе на сликах)

2-я практика - 4:00.515

Вчера:

Свободная практика - 4:06.765

1-я квалификация - 3:58.995

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Пока рано о чём-то судить не зная кто в какой ситуации и в какой конфигурации ехал.

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Мутно как-то, на разную технику распылятся, хотя в BES за них можно было бы поездить, благо там мало гонок осталось. Но вряд ли через это можно клинья к ф1 команде подбить.

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Мутно как-то, на разную технику распылятся, хотя в BES за них можно было бы поездить, благо там мало гонок осталось. Но вряд ли через это можно клинья к ф1 команде подбить.

Ваще никак. Были бы Hexis или SLR - еще понятно, официальные команды Маков, а это обычные частники купившие машину

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Ваще никак. Были бы Hexis или SLR - еще понятно, официальные команды Маков, а это обычные частники купившие машину

Ну и я про тоже, так, для красоты заголовка разве что, с другой стороны, может решил попробовать Мак, с планами о переходе, но Маков в WEC нет, да и уходить из заводского Астона глупо, на мой взгляд.

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Ну и я про тоже, так, для красоты заголовка разве что, с другой стороны, может решил попробовать Мак, с планами о переходе, но Маков в WEC нет, да и уходить из заводского Астона глупо, на мой взгляд.

В следующем году возможно и будут....есть такие разговоры. Но опять же это будет либо Хексис, либо СЛР, либо АРТ Гран При

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

При чем здесь планы?

Это - заполнение паузы.

Сами же хотели, чтобы Бруну больше гонялся.

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

А мне вот интересно, почему не Астон? Антох, ты же вроде на днях говорил, что Бруно поедет в Спа. Правда не сказал на какой машине...

А на счет не заводского Мака, пожалуй соглашусь с jurykovalev, это могут быть пробы. А может и простые ни чего не значащие покатушки, т.к. один из напарников Крис Гудвин, он же менеджер, он же главный тестер заводских Маков...

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

А мне вот интересно, почему не Астон? Антох, ты же вроде на днях говорил, что Бруно поедет в Спа. Правда не сказал на какой машине...

Не знаю почему не Астон.

Мне сказали что Бруно в Спа поедет, а на чем вообщем то и не спрашивал

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

При чем здесь планы?

Это - заполнение паузы.

Сами же хотели, чтобы Бруну больше гонялся.

Ну заполнить паузу на Астоне, наверное, лучше. Хотя Мак тоже хорошо.

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Ну заполнить паузу на Астоне, наверное, лучше. Хотя Мак тоже хорошо.

Видимо, заполняет, на чем получается.

Поделиться этим сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

  • Недавно просматривали   0 пользователей

    Ни один зарегистрированный пользователь не просматривает эту страницу.

×
×
  • Создать...